”Man blir starkare och kan ta större jobb med Reaxcer”

Curt Sillström köpte sin första lastbil 1969 och ett halvt sekel senare är hans åkeri den största delägaren i Reaxcer. Han ser det som en styrka att vara del av en större helhet.

Curt Sillström är nyligen hemkommen från en resa, ett par veckors ledigt från företaget som han sett växa från ”scratch” till en imponerande flotta på 140 fordon.

– Jag köpte min första lastbil den första februari 1969. De första två månaderna hade jag nästan inga jobb, det var jättetufft. Men jag var med i Jämtfrakt, Reaxcers föregångare, och genom dem fick jag ett uppdrag åt Östersunds kommun.

Kranbil blev starten

Det uppdraget har utgjort basen för utvecklingen av Sillströms Åkeri, efter 50 år är kommunen fortfarande en viktig kund. Men det kunde lika gärna inte ha blivit något:

– Jobbet krävde att bilen hade kran, och det hade inte jag. Jag hade inte pengar att skaffa en heller, allt hade jag redan investerat i lastbilen.

Kranproblemet löste sig, affärsmannen Sven O. Persson trodde på Curt som fick kredit och på så vis luft under vingarna. Efter några år köpte åkeriet en andra lastbil, senare en hjullastare, osv. Den stora tillväxten har kommit genom företagsköp, totalt tio åkerier, och idag har Sillströms runt 80 anställda. Bland dem också några familjemedlemmar, som svärsonen Magnus Melinder, som sitter i Reaxcers styrelse för åkeriets räkning.

Kranbilar utgör än idag en viktig del av verksamheten, ”vi lyfter det mesta”, som Curt uttrycker det. Men företaget har också renhållnings-, byggvaru- och betongbilar samt ett knippe grävmaskiner – en blandad kompott med andra ord.

Tror på affärsidén

På frågan varför ett så stort åkeri som Sillströms har en fördel av vara med i Reaxcer svarar han:

– Eftersom jag investerat kapital i Reaxcer är det ju självskrivet att jag tror på affärsidén. En rent praktisk fördel är att vi får in pengar varje månad, löpande. Vi lämnar in rapporter på våra uppdrag, Reaxcer sköter faktureringen och vi får betalt oavsett när kunden väljer att betala.

– Och sen menar jag att det är en styrka på sikt för de efterkommande. Man blir starkare och kan ta större jobb med en organisation som Reaxcer i bakänden.

Det finns en nackdel för Sillströms, tillstår han, och det är att de får en del dubbel bemanning; åkeriet har ju sina egna administratörer och transportledare.

– Historiskt har vi haft direktkontakt med kunden i våra uppdrag men det är något som minskat över tid. Nu har vi en bra mix av egna kontakter och jobb som går via Reaxcer.

På tårna dygnet runt

Om Curt tittar bakåt så är det den egna försäljningen och direktkontakten med kunderna som byggt upp företaget till vad det är idag. Och att åkeriet haft en hög servicegrad – dygnet runt, sju dagar i veckan.

 – Vi har ju kört åt kommunen och när det blivit en stor vattenläcka klockan fem på julaftons morgon, ja, då fick jag ju rycka ut med min grävare. Vi skulle aldrig ha lyckats så bra om vi inte jobbat med service på det sätt vi gjort.

 

Fler nyheter

Se fler nyheter i Reaxcers nyhetsarkiv.

Har du frågor?

Kontakta huvudkontoret i Östersund

Cookieinställningar

Internetmedia  |  Site Server CMS  |  Trampolin PR