”Med tiden har jag fått en känsla för behov och tillgång”
Niklas Fängström är transportledare på Reaxcer i Östersund. Han beskriver sitt jobb som att lägga pussel – med delvis nya bitar varje dag.
Det är fredag förmiddag och ganska lugnt på Niklas Fängströms kontor i Lugnvik. För stunden, förklarar han, för telefonerna börjar ofta ringa precis inför helgen.
– På fredag eftermiddag är det många som kommer på att ”vi ska ju göra det här på måndag, det måste vi ordna”. Och ofta privatpersoner som behöver ett lass grus inför helgens trädgårdsprojekt. Så då försöker jag ju lösa det, säger han.
Spindeln i nätet
En stor del av Niklas arbete – särskilt sommartid – handlar om transport av grus i olika former, från ballastmaterial till matjord och sand. Som transportledare är han mellanhanden som har kontakt med kund, mottagare och åkeri.
– Jag blir ”spindeln i nätet” som tar kundens behov och matchar det med de resurser vi har till hands. Till exempel försöker jag hitta den åkare som geografiskt ligger bäst till för att lösa uppgiften, så att vi efter bästa förmåga levererar efter kundens önskemål. Det är lite som att lägga pussel, förklarar han.
Löser problem när de uppstår
En utmaning är att uppdragen är behovsstyrda; en dag kan Niklas behöva tio bilar, en annan dag 25. En omöjlig ekvation kan det låta som, men en som han vant sig vid att lösa.
– Det finns inga fasta rutiner men ofta lånar jag bilar från kollegor. Om det ändå kör ihop sig får jag ringa kunden, säga exempelvis ”det blir något sent men du har det på torsdag”.
Förutom grustransporterna håller Niklas även i ett uppdrag med vägunderhållning i ett driftsområde, där han har kontakt med kund och fungerar som stöd till åkarna.
Med rutin kommer överblick
Niklas har jobbat på Reaxcer sedan juni 2018, innan dess hade han en liknande roll på Postnord Termo. Något som kommit med erfarenhet är överblick och förmåga att planera framåt.
– Det händer mycket hela tiden, man dras åt olika håll men jag har lärt mig att ha is i magen. Och med rutin kommer en känsla av överblick över behov och tillgång, man blir nästan lite synsk. Nu försöker jag planera och bygga upp en besättning som är lagom stor, det är något jag blivit bättre och bättre på.
När det är fullt upp, men allt ändå flyter på och bilarna har bra beläggning, då vet han att han fått till sitt pussel.