”Jag känner på mig när jag behöver dubbelkolla saker”

Det finns trotjänare och så finns Monica Richardsson. Med fast hand och en del skinn på näsan sköter hon administrationen på Reaxcers kontor i Åre.

Det slår i dörren på kontoret och Monica Richardsson ursäktar sig för att kolla vem det är. Efter en liten stund är hon tillbaka.

– Det händer nästan alltid något här, många chaufförer kommer in på kontoret och fikar eller värmer matlådan, säger hon. Även kunder kommer in i olika ärenden.

Besöken är ett trivsamt inslag i hennes arbete som administratör. För även om titeln kan låta som ”pappersarbete” så är dagarna fyllda med kontakter med kunder, chaufförer, delägare och kollegor.

– Min huvudsakliga uppgift är fakturering, och till det hör ju mycket uppföljningar och utredningar. Jag får ringa och kolla upp saker – kanske ta in ytterligare underlag på ett jobb. Eftersom jag varit med så länge kan jag känna på mig när någon uppgift saknas, och det är bättre att dubbelkolla i förväg än att skicka en felaktig faktura.

Snart 30 år i företaget

Att påstå att Monica Richardsson har rutin är årets underdrift. Hon har varit företaget trogen sedan 1990, då Reaxcer fortfarande var Jämtfrakt. Branschen känner hon sedan barnsben.

– Pappa var mekaniker och det var ständigt åkare som hängde runt därhemma med sina bilar och maskiner. Så det har gjort att jag fått intresset och att jag känner jargongen.

Det har hon nytta av. När hon beskriver sitt jobb förstår man att ingen dag liknar den andra och att hon ibland får vara både diplomat och indrivare. Det kan vara kunder som inte betalar, kanske för att det råder delade meningar om uppdrag. Då gäller det att lyssna in båda sidor och hitta en väg framåt.

– Det är så olika: ett stort jobb med stor omsättning kan kräva en liten arbetsinsats från min sida. Å andra sidan kan mindre projekt kräva mer.

Försöker alltid hjälpa

Det är tydligt när man pratar med Monica att hon älskar sitt jobb. Efter nästan 30 år tycker hon fortfarande att hon utvecklas.

– Vi är ett litet kontor och hjälps åt, jag kan gå in och ta orderläggning eller trafikledning när det behövs. Så jag blir delaktig i hela kedjan.

– Vi kan få de mest konstiga frågor, saker som Reaxcer inte alls håller på med. Men även om jag inte har svaret själv försöker jag alltid hjälpa kunden vidare. Jag tror det är viktigt, nästa gång kanske kunden behöver våra tjänster istället.

 

Fler nyheter

Se fler nyheter i Reaxcers nyhetsarkiv.

Har du frågor?

Kontakta huvudkontoret i Östersund

Cookieinställningar

Internetmedia  |  Site Server CMS  |  Trampolin PR