Örnkoll på pall och paket
Från rummet längst ut på gaveln av Lugnvik-kontoret dirigeras försändelser från hela världen ut till mottagare i Jämtland och Härjedalen. Tord Bjurström är transportledare på Logistik och van att lösa kundernas transportutmaningar.
Det står ett gigantiskt paket prytt med kinesiska tecken på Reaxcers terminal i Lugnvik.
– Det är solpaneler som vi ska leverera, förklarar Tord Bjurström när han visar runt.
Det är fredag eftermiddag och terminalen är förutom solpanelerna så gott som tom.
– Det är som mest grejer här på sena kvällar och nätter, på morgnarna körs allt iväg. Vi levererar från Stora Blåsjön och Gäddede till Funäsdalen. Och vi har bilar till Norge.
Tord är en av tre transportledare på Reaxcers affärsområde Logistik. Med nio år på Reaxcer och ett helt yrkesliv i transportbranschen har han gedigen rutin.
– Jag började köra taxi och begravningsbil som 19-åring. Sen har jag gjort 23 år på poståkeriet, förklarar han och lägger till:
– Jag har rötter från Dorotea och Strömsund, du får säga till om det är något du inte förstår.
Det är nu inget problem med förståelsen, även om det går undan när Tord förklarar. Det märks att han är van vid att tänka många tankar samtidigt. Avbryter sig med ett snett leende då och då, det finns en del humor i den långa kroppen.
Kontrollrum för pallar och paket
Tords kontor ligger på östra flanken av Reaxcer-kontoret i Lugnvik. Ett ”kontrollrum” för allt gods som hanteras av Reaxcers bilar. Längs en vägg står en gigantisk högtalare med inbyggt diskoljus.
– Vi har en fredagstradition, klockan två. Då poppar vi! All möjlig musik, ibland kommer även kollegorna från andra avdelningar in och önskar någon låt, säger Tord.
Poppandet är över för denna vecka, transportledar-kollegorna pratar mellan sina respektive skrivbord. Än är inte arbetsveckan över, även om det för tillfället är lugnt. Vanligare är det att alla tre sitter i telefon med olika bokningar.
Som transportledare tar Tord emot beställningar och lägger ut jobb på Reaxcers fordonsflotta. Ett antal fasta kunder – som VVS-firman Dahls och fraktföretaget DSV – varvas med fria förfrågningar.
– Det kan vara vem som helst som behöver transportera något. En typisk fråga är ”vad tar du för att frakta 2,7 flakmeter?” – och då tar jag fram ett pris på det, och kunden bokar via mig.
Fördel is i magen
Att det är en bra egenskap att ha is i magen blir tydligt när han berättar om sina dagar. Liksom att kunna hålla mycket i huvudet samtidigt. Tord uppskattar att han kan ha ett hundratal leveranser i gång parallellt.
– Jag har span på grejer som ligger två dagar före leverans, på de som ligger enligt plan och de som ligger lite efter. Det blir hemskt många uppgifter att ha i huvudet. Men det är roligt när det går vägen – och det gör det ju oftast.
Svårast är akutleveranserna, då ställs yrkeskunskaperna på sin spets:
– Det är ofta från något event, som ringer klockan tre på eftermiddagen och behöver få leverans till morgonen efter. Skyltar, avspärrningar eller liknande som missats och blivit kvar i Stockholm. Så då försöker vi lösa det, vi har många bilar så det går oftast bra, säger han.
Med sina många år i branschen har han blivit den många vänder sig med frågor:
– Jag har förstått att när paket är på villovägar så kan mottagaren få rådet ”Ring till Tord”. Ibland är det inte ens våra leveranser! Jag försöker så klart hjälpa till, det kan vara svårt för en mottagare att veta vilka som kör transporter. Och jag förstår att har man beställt saker – då är man ju angelägen om att det kommer fram.