Reaxcer laddar för framtiden
Reaxcer inleder det nya året med en storstilad investering – organisationens första elektriska lastbil. Läs mer om Reaxcers hållbarhetsarbete och varför den gröna omställningen är en drivkraft för att stärka företagets konkurrenskraft.
När Reaxcer blickar framåt så är framtiden grön. Transportbranschen är i rörelse och tiden är förbi när lastbilar enbart är synonymt med stora utsläpp. Reaxcer har under många år arbetat för att minska verksamhetens klimatpåverkan och ambitionen är tydlig: Reaxcer vill driva på omställningen till fossilfria transporter.
– Vi vill vara i framkant och prova nya lösningar. Kan vi bidra till ett grönare Östersund, så gör vi gärna det, säger Magnus Melinder, Vice VD Curt Sillströms Åkeri AB.
Reaxcer har tidigare investerat i flera biogasbilar och engagerat sig i utbyggnaden av biogasanläggningar. För Michael Schahine, VD Reaxcer, är det viktigt att Reaxcer tillsammans med sina delägare ser över vilka insatser företaget kan göra för att minska verksamhetens påverkan på miljön.
Behovet av en ökad andel fossilfria transporter är flerbottnad. Dels ställer lagen krav att företag aktivt jobbar med miljöarbete, dels blir det en allt viktigare fråga för kunderna.
– Våra kunder drivs av samma krafter som vi, ett moraliskt ansvarstagande för samhället, och efterfrågan på hållbara transporter ökar mer och mer. Många av våra kunder har i sin tur egna intressenter som ställer frågor och krav vad de gör för att minska belastningen på miljön, säger Michael.
En investering för framtiden
I mitten av januari 2025 tog Reaxcer nästa steg i den gröna omställningen och välkomnade organisationens första ellastbil till maskinparken. Efter att både ha besökt testcenter och lånat hem en ellastbil för valet till slut på en Volvo FM Globetrotter 8x4R.
– Den fyraxlade lastväxlaren har 660 hästkrafter och är en av de första i sin storlek som Volvo levererat i Sverige. Med större batterikapacitet och kraftfull prestanda har vi nu en konkurrenskraftig lastbil som kan hantera tunga transporter med minimal miljöpåverkan, säger Magnus.
Investeringen i ellastbilen är ett viktigt steg för Reaxcers miljöarbete, samtidigt som det ökar företagets konkurrenskraft gentemot de kunder som kräver fossilfria alternativ. Investeringen på 5,2 miljoner kronor har bland annat möjliggjorts tack vare ett nära samarbete med Reaxcers bank.
– Tillsammans med vår bank kan vi erbjuda bättre finansieringsmöjligheter för de delägare som vill investera i fossilfria lastbilar, och det är såklart en viktig nyckel för den gröna omställningen, säger Michael.
En fossilfri utveckling
Tidigare har bristen på laddinfrastruktur varit en bromskloss för elektrifiering av tunga fordon, men i dag är Jämtland ett av de mest utbyggda områdena i Europa. Reaxcer har själv bidragit till utbyggnaden genom att installera en publik laddstation för tunga fordon i Brånan, vilken började användas sommaren 2024. Även om utvecklingen går åt rätt håll, önskar Michael att omställningen skulle gå lite fortare.
– Som förutsättningarna är nu kommer vi att behöva en palett med olika drivmedelslösningar för att kunna lösa våra kunders behov. Skogstransporterna kräver fortfarande dieseldrivna lastbilar, men de ersätts sakta med säkert med biogasbilar vart efter möjligheterna att tanka ökar, säger Michael.
Under 2025 hoppas Reaxcer kunna bygga fler biogasstationer och fortsätta sin resa mot en grönare transportsektor. Företaget utforskar även möjligheten att investera i vätgasdrivna lastbilar.
– Hela branschen är i rörelse, och vi vill vara en del av den utvecklingen. Det finns inga utmaningar, bara lösningar, avslutar Michael.
